عارضه های بارداری

خونریزی در سه‌ ماهه‌ اول دوران بارداری

هنگامی که فرد در انتظار به دنیا آمدن کودک است، هرگونه خونریزی یا لکه بینی باعث ناامیدی و بر هم زننده آرامش است. لکه بینی نگرانی شایعی است که بیشتر زنان باردار با آن مواجه می شوند. خونریزی در سه‌ ماهه‌ اول دوران بارداری

حدودا ۲۰% زنان  طی ۱۲ هفته اول بارداری لکه بینی را تجربه می کنند. خونریزی که در اوایل بارداری رخ می دهد معمولا نسبت به قاعدگی جریان کمتری دارد همچنین از نظر رنگی از قرمز تا قهوه ای متغیر است.

با این حال وحشت زده نشوید!  لکه بینی در ۳/۱ تمام بارداری ها اتفاق می افتد و معمولا تهدیدی برای مادر و کودک محسوب نمی شود و زنانی که این علائم را مشاهده کنند، بارداری و کودک سالمی خواهند داشت.

درصد کمی از زنان باردار بعد از برقراری رابطه جنسی شاهد لکه بینی خواهند بود و برخی دیگر ممکن است خونریزی را به دلایلی که مرتبط با بارداری نیست تجربه کنند، مواردی مانند عفونت یا پارگی دیواره واژن از این جمله هستند.

لکه بینی در طی بارداری در مقابل خونریزی:

خونریزی از واژن طی بارداری به معنی هرگونه ترشح خونی از واژن است. این اتفاق در هر زمانی بین بازه لقاح (بارور شدن تخمک) تا پایان بارداری ممکن است رخ دهد. خونریزی در سه‌ ماهه‌ اول دوران بارداری

خونریزی خفیف  یا لکه بینی مخصوصا  طی سه ماهه اول بارداری شایع است. قطره های خون کمی که مشاهده می شود معمولا نشانه هشدار نیست. خونریزی، نوع شدیدتری از جاری شدن خون است.

دلایل لکه بینی حین بارداری

خونریزی لانه گزینی از دلایل شایع لکه بینی طی بارداری است. خونریزی به دلیل لانه گزینی زمانی اتفاق می افتد که تخم بارور شده به دیواره رحم متصل می شود. خونریزی در سه‌ ماهه‌ اول دوران بارداری

این پدیده می تواند چندین روز منجر به خونریزی شود. این لکه بینی معمولا پیش از اطلاع از بارداری رخ می دهد و با قاعدگی پیش از موعد مقرر اشتباه گرفته می شود.

از دیگر دلایل شایع لکه بینی پلیپ دهانه رحم است که احتمال خونریزی در زمان بارداری را بیشتر می کند، زیرا در آن دوره سطوح استروژن بالاتر است. دلیل بروز این امر افزایش تعداد عروق در بافت اطراف دهانه رحم حین دوران بارداری است.

در نتیجه تماس با این ناحیه حین برقراری رابطه جنسی یا معاینه توسط پزشک زنان می تواند منجر به خونریزی شود.

همچنین تغییرات هورمونی و عفونت های منتقل شونده توسط رابطه جنسی مانند کلامیدیا، گنوره آ (عامل سوزاک) و هرپس (عامل تبخال) می توانند در نیمه اول دوران بارداری از دلایل خونریزی باشند.

راهکارهایی به منظور مواجهه با لکه بینی حین بارداری

خونریزی طی بارداری امری طبیعی و قابل انتظار نیست. بنابراین مراجعه به پزشک  و شرح علائم بسیار حائز اهمیت است.  اما خبر خوشایند این است که ۵۰% از زنانی که حین بارداری خونریزی دارند بارداری و کودک سالمی خواهند داشت.

در صورتی که خونریزی در حد قاعدگی شدید بود برای اطمینان از اینکه خونریزی در نتیجه بروز عارضه ای در بارداری مانند بارداری نابه جا نباشد باید به پزشک مراجعه شود. خونریزی در سه‌ ماهه‌ اول دوران بارداری

بنابراین در هر صورت  نباید خونریزی را نادیده گرفت، زیرا ممکن است این خونریزی به دلیل بارداری نا به جا، سقط شدن جنین یا جفت سر راه دهانه رحم باشد.

گاهی اوقات خونریزی در نیمه اول دوران بارداری می تواند نشانه اتفاقات جدی تری باشد از جمله:

  • خونریزی مزمنی که اطراف جفت رخ داده است. با وجود اینکه بارداری بعد از این خونریزی می تواند به طور طبیعی ادامه پیدا کند اما تشخیص و درمان آن حیاتی است. با این حال این خونریزی ها زنان را معرض خطر سایر عوارض از جمله زایمان زودرس قرار می دهد.
  • بارداری شیمیایی، که زمانی رخ می دهد که  تخمک بارور شده، اما به طور کامل در رحم لانه گزینی صورت نگرفته است.
  • سقط، که از دست رفتن ناگهانی بارداری در  ۲۰ هفته اول است و علاوه بر خونریزی با علائمی از جمله انقباض و درد شکم همراه است.
  • بارداری نا به جا یا بارداری درون لوله ای، که در انی حالت تخمک لقاح یافته در مکانی غیر از رحم (معمولا در لوله فالوپ) لانه گزینی می کند. در صورت عدم تشخیص، این اتفاق می تواند برای مادر خطرساز باشد.
  • بارداری مولار، نوعی بارداری بی دوام که با رشد غیرطبیعی روی جفت و همچنین جنین غیرطبیعی، شناسایی می شود.

منبع: مام

لینک خارجی لینک داخلی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا