علت ناباروری در مردان

علت ناباروری در مردان (اختلالات عفونی​)

اختلالات عفونی​

دیده شده است که حدود هفت درصد از مردان نابارور به علت انسداد مجاری اسپرم‌بر، قادر به انتقال اسپرم از بیضه­‌‌هایشان به خارج از آلت تناسلی نیستند. عوامل عفونی مختلفی که باعث انسداد این مجاری می‌­شوند عبارتند از: علت ناباروری در مردان (اختلالات عفونی​)

اوریون (Mumps)

ابتلا به بیماری اوریون در سنین بعد از بلوغ می‌تواند باعث آسیب رساندن به سلول‌‌‌های اسپرم‌ساز، ناباروری و حتی آزواسپرمی (فقدان اسپرم در مایع منی) شود. گاهی پسران در سن بلوغ دچار تورم بیضه‌ها می‌شوند که حدود یک هفته پس از شروع اوریون رخ ‌‌‌‌می‌دهد. تورم یک یا هر دو بیضه موجب تب، لرز و درد بیضه‌ها می‌‌شود. عقیم شدن به دنبال تورم بیضه‌ها بسیار نادر است.

کلاميديا تراکوماتيس (Chlamydia trachomatis)

باکتری کلاميديا تراکوماتيس عامل بیماری کلاميديا می‌باشد که باعث عفونت­‌های چشمی، تنفسی و تناسلی می‌شود. بارزترین علامت اين عفونت در مردان التهاب مجرای ادراری است ولي اغلب موارد علائم اين عفونت خفيف بوده و بدون اينکه تشخيص داده شود پيشرفت می­‌کند. تقريباً ۵۰ درصد مردان مبتلا به این عفونت علامتی بروز نمی‌دهند.

سوزاک

نایسریا گونوره‌آ عامل بیماری سوزاک می‌باشد که از طريق تماس جنسي انتقال می‌يابد. عفونت ناشي از اين باکتری مي­‌تواند به‌ صورت مخاطی و در بیشتر موارد به ‌­صورت موضعي بروز نماید. شايع‌ترين علائم باليني اين عفونت در مردان، التهاب مجرای ادراری (urethritis) و التهاب اپيديديم (Epididymitis) است. علت ناباروری در مردان (اختلالات عفونی​)

سل

مايکوباکتريوم توبرکلوزيس عامل بیماری سل است. عفونت مايکوباکتريوم توبرکلوزيس در تمام نقاط بدن ممکن است ايجاد شود ولی عفونت حاصل از آن اغلب ريوی بوده و به ‌راحتی از فردی به فرد ديگر انتقال می‌­يابد.

سیفلیس

ترپونما پالیدوم عامل بیماری سیفلیس می‌باشد. رایج‌ترین راه انتقال آن از طریق تماس با زخم‌‌‌های فرد آلوده طی رابطه‌ی جنسی است. باکتری از طریق زخم‌‌‌های جزئی، خراش در پوست یا غشای مخاطی (غشای موکوزی) وارد بدن فرد می‌شود. سیفلیس در مرحله‌ی اول و دوم و گاهی در مرحله‌ی سوم مسری است. این عفونت سبب تحلیل رفتن بیضه‌ها می‌شود که از عواقب آن می‌توان کم شدن تعداد و تحرک اسپرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را نام برد.

این پایگاه اینترنتی امکان معرفی زوجین نابارور را به مراکز درمان ناباروری معتبر در سراسر کشور با شرایط بسیار مطلوب دارا میباشد که زوجین در صورت تمایل میتوانند با تماس با شماره ۰۳۴۳۲۴۷۲۲۸۸ جهت هماهنگی ارتباط برقرار نمایند.

نویسنده و مترجم: هنگامه کاظم‌ درویش

منابع: Medicalnewstodaystanford fertilityandgenetics nhs babycentre hopkinsmedicine medicalnewstoday mayoclin

لینک خارجی لینک داخلی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا