علت ناباروری در مردان

علت ناباروری در مردان (اختلالات هورمونی)

اختلالات هورمونی

هرگونه اختلال در مسیرهای هورمونی می‌­تواند سبب ایجاد ناباروری در مردان گردد. از جمله‌ی این اختلالات می‌­توان به موارد زیر اشاره نمود: علت ناباروری در مردان (اختلالات هورمونی)

​کمبود تستوسترون

کمبود تستوسترون سبب عملکرد ضعیف بیضه‌‌­ها شده و سندرم کمبود آندروژن يا‌ هايپوگناديسم(Hypogonadism) نا‌‌میده می‌شود. علائم کمبود تستوسترون سرم ممکن است شامل کاهش میل جنسی (با یا بدون اختلال عملکرد نعوظی)، کاهش قدرت یا انرژی، تحریک‌پذیری، اختلال در خواب و بروز خلق‌وخوی افسرده باشد.

افزایش پرولاکتین خون

هورمون پرولاکتین باعث تولید شیر در مادران شیرده می‌­گردد. افزایش پرولاکتین خون (Hyperprolactinemia) یک بیماری نسبتاً شایع است که می­‌تواند منجر به اختلالات عادات ماهانه، ناباروری در زنان و اختلالات جنسی در مردان شود. افزایش پرولاکتین در مردان منجر به هیپوگنادیسم و کاهش تستوسترون می‌­شود. افزایش این هورمون به طور غیرمستقیم منجر به کاهش میل جنسی، اختلال در نعوظ، کاهش حجم منی و تعداد اسپرم می­‌گردد. این عارضه در ۱۰ تا ۴۰ درصد مردان نابارور دیده می­‌شود. علت ناباروری در مردان (اختلالات هورمونی)

کاهش میزان هورمون تیروئید

کاهش میزان هورمون تیروئید (Hypothyroidism)با کم‌کاری غده‌ی تیروئید ایجاد شده و درنهایت اثر آن در ناباروری مردان، ضعف در عملکرد بیضه‌­ها، کاهش تعداد اسپرم و کیفیت پایین مایع منی می‌باشد. علت این عارضه معمولاً رژیم غذایی با میزان ید بالا می‌باشد. کاهش مصرف ید یا درمان­‌‌هایی که هورمون تیروئید را جایگزین می­‌کنند می‌­تواند تا حدود زیادی اثرات این عارضه را کاهش دهند. خوشبختانه کم‌کاری غده‌ی تیروئید بسیار عارضه‌ی نادری در مردان می‌باشد و شیوع آن ۰.۱ درصد است.

افزایش سطوح آندروژنی

افزایش هورمون‌‌‌های آندروژنی سبب مهار غده‌ی فوق کلیوی و به عبارتی‌ هایپرپلازی فوق کلیوی مادرزادی می‌گردد. افزایش آندروژن سبب کاهش تعداد اسپرم­‌‌های بالغ، افزایش تعداد اسپرم­‌‌های نابالغ و کاهش تحرک اسپرم­‌ها می‌­گردد. این عارضه در یک تا سه درصد مردان نابارور مشاهده شده و درمان آن از طریق مصرف کورتیزول می‌باشد.

این پایگاه اینترنتی امکان معرفی زوجین نابارور را به مراکز درمان ناباروری معتبر در سراسر کشور با شرایط بسیار مطلوب دارا میباشد، زوجین گرامی؛ در صورت تمایل میتوانند با شماره ۰۳۴۳۲۴۷۲۲۸۸ جهت هماهنگی ارتباط برقرار نمایند.

نویسنده و مترجم: هنگامه کاظم‌ درویش

منابع: Medicalnewstodaystanford fertilityandgenetics nhs babycentre hopkinsmedicine medicalnewstoday mayoclin

لینک خارجی لینک داخلی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا