علت ناباروری در مردان

علت ناباروری مردان (بیماری های خاص)

ناباروری به دلیل ابتلا به بیماری‌های خاص

همواره بیماری­‌‌هایی وجود دارند که به صورت ثانویه سبب ناباروری در افراد می­‌گردند؛ بیماری­‌‌هایی مانند بیماری‌های کبدی و کلیوی. تعدادی از روش­‌‌های درمانی از‌ جمله پرتودرمانی و شیمی‌‌درمانی به خصوص برای سرطان‌‌‌هایی مانند سرطان پروستات می­‌توانند باعث ناباروری در مردان شوند. علت ناباروری مردان (بیماری های خاص)

سیستیک‌فیبروزیس نیز یک بیماری وراثتی است که بر اندام­‌‌هایی مانند کبد، ریه، پانکراس و روده اثر می‌­گذارد. این بیماری باعث به هم خوردن تعادل نمکی بدن می‌­شود. ماندن نمک و آب در خارج از سلول­‌ها، منجر به ضخیم شدن لایه مخاطی می‌شود.

این مخاط راه‌های هوایی ریه را مسدود می‌کند و منجر به عفونت و آسیب ریه می‌­شود. جهش بسیار شایعی در این ژن وجود دارد که باعث بیماری سیستیک‌فیبروزیس نشده ولی نبود دوطرفه‌ی مادرزادی مجرای وابران (Congenital bilateral absence of vase defran= CBAVD) را ایجاد می‌کند و به تبع آن ناباروری رخ می‌دهد. علت ناباروری مردان (بیماری های خاص)

بیماری‌‌‌های خودایمنی دستگاه ایمنی بدن را علیه بافت‌‌‌های طبیعی بدن تحریک کرده و باعث حمله‌ی سلول‌‌‌های ایمنی به بافت‌‌‌های بدن می‌شوند. این بیماری‌ها ممکن است باعث حمله‌ی دستگاه ایمنی به اسپرم یا اندام‌‌‌های تناسلی مردان شوند و در نهایت منجر به ناباروری شوند.

دیابت، بیماری‌های غده‌ی تیروئید و چاقی نیز می‌توانند بر روی تولید اسپرم اثر گذاشته و موجب بروز ناباروری در مردان شوند.

این پایگاه اینترنتی امکان معرفی زوجین نابارور را به مراکز درمان ناباروری معتبر در سراسر کشور با شرایط بسیار مطلوب دارا میباشد که زوجین در صورت تمایل میتوانند با تماس با شماره ۰۳۴۳۲۴۷۲۲۸۸ جهت هماهنگی ارتباط برقرار نمایند.

نویسنده و مترجم: هنگامه کاظم‌ درویش

منابع: Medicalnewstodaystanford fertilityandgenetics nhs babycentre hopkinsmedicine medicalnewstoday mayoclin

لینک خارجی لینک داخلی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا