هفته های بارداری

هفته سی و یکم بارداری

مراقبت های بارداری - تغذیه هفته به هفته بارداری

به هفته‌ های پایانی بارداری نزدیک می‌شوید. در این هفته قد فرزندتان به حدود ۴۲ سانتی‌متر و وزنش به حدود ۱۵۰۰ گرم می‌رسد، یعنی تقریباً به اندازه‌ی یک نارگیل. اما به زودی جنین‌تان یک جهش وزنی را تجربه می‌کند. هم‌چنان تجمع چربی در زیر پوست او ادامه دارد و طبیعتاً سر، بدن و بازوهای او هر روز بزرگ‌تر می‌شوند. هفته سی و یکم بارداری

در این مرحله تمامی مراحل ساخت گلبول‌های قرمز خون که قبل از این در کبد انجام می‌شد دیگر به عهده‌ی مغز استخوان است.

مغز او در این روزها مدام در حال فعالیت بوده و بسیار سریع‌تر از قبل تکامل می‌یابد و اکنون می‌تواند اطلاعات را پردازش کرده، نور را دنبال کند و سیگنال‌هایی که از حواس پنج‌گانه می‌آیند را درک کند.

ممکن است لگدها و حرکاتش برای شما مشکلاتی در هنگام خواب ایجاد کند، اما این حرکات نشان‌دهنده‌ی سلامت اوست. با این وجود زمان‌هایی است که می‌خوابد و تعداد حرکات کاهش می‌یابد، پس نگران نشوید.

فقط با درک این موضوع که جنین شما در اواخر بارداری بیشتر می‌خوابد، با فراهم کردن محیط آرام و به دور از استرس باعث آرامش او شوید.

هم‌چنین در رحم شما دیگر فضای زیادی وجود ندارد تا به راحتی بچرخد و در بعضی مواقع علت کاهش حرکات نیز امکان دارد همین مورد باشد، اما با این وجود در مواقعی که احساس کردید فرزندتان کمتر حرکت می‌کند یک نوشیدنی شیرین میل کنید و به پهلوی چپ دراز بکشید و حرکات را بشمارید.

زیرا امکان دارد او کمبود انرژی داشته باشد. در این هفته ابروها و مژه‌هایش نیز رشد کرده‌اند. هم‌چنان به مصرف کلسیم در رژیم غذایی خود اهمیت دهید، زیرا فرآیند استحکام استخوان‌های جنین هنوز ادامه دارد. اما جنین در این زمان قادر به بوییدن نیست، زیرا هنوز در مایع آمنیوتیک غوطه‌ور بوده و برای بوییدن نیاز به تنفس هوا است. هفته سی و یکم بارداری

پرنده‌ی کوچک شما در تمام طول روز در حالی که شما مشغول آماده‌سازی خانه برای ورود او هستید، سکسکه می‌کند، می‌بلعد، تنفس می‌کند، با دست‌ها و پاهایش دیواره‌ی رحم شما را هل می‌دهد و حتی انگشت شست خود را می‌مکد و در بعضی موارد به قدری محکم انگشت شست خود را می‌مکد که در زمان به دنیا آمدن پینه بسته است!

آن‌ چه برای بدن شما رخ می‌ دهد:

رحم شما در این هفته تقریباً ۱۱ سانتی‌متر بالاتر از ناف قابل لمس بوده و کل فضای شکم شما را اشغال کرده است و همین امر سبب فشار به دیافراگم و تنگی نفس می‌شود.

در این دوران شکم شما به قدری بزرگ شده است که در هر جمعی جلب توجه می‌کند. ممکن است شما در اواخر بارداری متوجه ترشح مایع زردرنگ غلیظی از سینه‌های خود شوید که پیش‌شیر یا آغوز نام دارد و ترشح آن در بارداری طبیعی بوده و نشان‌دهنده‌ی این است که بدنتان خودش را برای شیردهی آماده می‌کند. هفته سی و یکم بارداری

اما امکان دارد تا پس از تولد فرزندتان ترشح نشود و جای نگرانی نیست. اگر میزان ترشح آغوز به قدری زیاد باشد که باعث کثیف شدن لباس شود می‌توانید از پدهای مخصوصی که در سوتین جاگذاری می‌شود استفاده نمایید.

در طول بارداری تغییراتی در ظاهر آلت تناسلی خود مشاهده خواهید کرد، مانند تیره و بزرگ شدن آلت تناسلی اما نگران نباشید. زیرا این تغییرات به دلیل افزایش هورمون‌ها و جریان خون می‌باشد که پس از زایمان به رنگ و اندازه قبلی خود باز می‌ گردد.

فعالیت‌ های هفته‌ سی و یکم بارداری:

در زمینه‌ تغذیه با شیر مادر و شیر مصنوعی حتماً اطلاعات لازم را از پزشک، مقالات، مجلات و سایت‌های معتبر کسب کنید.

به طور کلی باید اطلاعات خود را راجع به نگهداری جنین و مسائل مربوط به او افزایش دهید تا در مواقع لزوم بتوانید به تنهایی از عهده‌ی کارهای او برآیید.

عشق‌ ورزی و ارگاسم (اوج لذت جنسی) شما و همسرتان می‌تواند باعث جلب توجه فرزندتان درون رحم شود. برخی از جنین‌ها پس از رابطه‌ی زناشویی پدر و مادرشان بسیار ارام و ساکت می‌شوند، در حالی که برخی دیگر بیشتر جنب و جوش خواهند داشت.

هر دو پاسخ طبیعی هستند و مطمئن باشید که او از این مسائل آگاه نیست. پس از رابطه‌ی خود و هم‌چنین ارگاسم خود لذت ببرید، زیرا پس از به دنیا آمدن جنین‌تان ممکن است تا مدتی نتوانید رابطه‌ی راحتی داشته باشید.

نگران نباشید:

به دلیل هورمون‌های بارداری امکان دارد دچار سردرد شوید ولی هیچ‌گاه خوددرمانی نکنید و راجع به نوع مسکن مصرفی حتماً با پزشک خود مشورت کنید. هفته سی و یکم بارداری

امکان سوزش سردل در این دوره از بارداری بیشتر می‌شود و اگر غیرقابل تحمل باشد و با توصیه‌های بهداشتی رفع نشود پزشک یا ماما برای شما داروهای آنتی‌اسید تجویز می‌کند.

در حقیقت در اواخر بارداری سیستم گوارش شما کمی از حالت نرمال خارج شده و ممکن است دچار یبوست و یا نفخ شوید که با توصیه‌ های رژیمی قابل رفع هستند.

بایدها:

بدن شما در طی بارداری بیشتر از قبل به آهن نیاز دارد و بهتر است مصرف آهن را با ویتامین c هماهنگ کنید تا جذب افزایش یابد.

شما برای رشد مغز جنین‌تان باید ماهی آزاد و میگو را که سرشار از امگا ۳ هستند مصرف کنید.

اگر امکانش است هم‌چنان به ورزش ادامه دهید، اما در صورتی که دچار تنگی نفس شدید و ضربان قلب بالا رفت سریعاً ورزش را متوقف کنید. توصیه می‌شود پیاده‌ روی روزانه را در برنامه‌ی خود داشته باشید. هفته سی و یکم بارداری

متأسفانه «هموروئید» در بارداری مشکلی متداول است. هموروئید به وریدهای ورم‌کرده که بسیار دردناک است و از مقعد بیرون زده گفته می‌شود.

معمولاً در سه‌ماهه‌ی سوم بروز می‌کند و با یبوست در ارتباط است. ترکیب یبوست و افزایش فشار در هنگام دفع دلایل اولیه‌ی ایجاد کننده‌ی هموروئید هستند. معمولاً هموروئید پس از زایمان بهبود می‌یابد.

تعدادی از روش‌ هایی که می‌ توان در درمان هموروئید از آن‌ها کمک گرفت شامل این موارد است:

مقداری جوش شیرین در ظرف آب گرمی بریزید و درون آن بنشینید؛

از پیچک یا آب‌ لیمو برای کاهش ورم یا خونریزی استفاده کنید.

بهترین راه جلوگیری از هموروئید جلوگیری از ابتلا به یبوست است.

شما دیگر باید با انقباضات «براکستون هیکس» آشنایی داشته باشید.

این انقباضات ناگهانی معمولاً در اواخر بارداری بروز می‌کنند و از ویژگی آن‌ها این است که نامنظم بوده و حدود ۳۰ ثانیه طول می‌کشند و ممکن است کمی دردناک باشند که درد زایمان کاذب نامیده می‌شوند و حتی در مواردی تشخیص این درد از دردهای حقیقی دشوار است و معمولاً با مسکن آرام می‌ شود. هفته سی و یکم بارداری

توجه کنید که اگر فرزندتان قبل از هفته‌ی سی و هفتم به دنیا بیاید نارس تلقی می‌شود. پس به این دردها بیشتر اهمیت دهید حتی اگر شدید نباشند می‌تواند نشانه‌ای از زایمان زودرس باشند.

علایمی که پس از مشاهده‌ آن‌ ها باید سریعاً با پزشک یا ماما تماس بگیرید شامل این موارد است:

تغییر یا افزایش ترشحات واژن كه آبكی، لزج، صورتی یا خونی باشند؛

درد در ناحیه‌ی شكم، گرفتگی عضلانی مشابه با دوران قاعدگی؛

بیشتر از ۴ بار انقباض عضلانی در ساعت؛

افزایش فشار در ناحیه‌ی لگن یا كمردرد خصوصاً اگر قبلاً چنین دردی نداشته‌ اید.

نبایدها:

اگر صورت شما در طی بارداری ورم کرد فکر نکنید که به خاطر افزایش وزن بارداری است. سریعاً با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید، زیرا امکان دارد از علایم مسمومیت بارداری باشد، به خصوص اگر با سرگیجه و تاری دید همراه بود.

اگر شغلی دارید که مجبورید تمام روز روی صندلی بنشینید بهتر است به طرز صحیحی که کمر صاف و کم قوس باشد بنشینید.

نباید از صندلی‌هایی که باعث می‌شود پاهایتان آویزان بمانند استفاه کنید. حتماً تکیه‌گاهی برای زیر پاها در نظر بگیرید.

اگر با کامپیوتر کار می‌کنید، رعایت فاصله‌ی ۴۵ تا ۵۵ سانتی‌متری با مانیتور الزامی است.

و حتماً هر ۲۰ دقیقه بلند شوید و قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید تا فشار به کمر به حداقل برسد.

پیشنهاد ما برای شما:

برای کاهش فشار به سینه‌ ها پیشنهاد می‌کنیم از همین حالا از سوتین‌ های شیردهی استفاده کنید.

منبع: مام

نوبت دهی بهترین دکتر زنان کرمان

نوبت دهی دکتر زنان کرمان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا